Beleid & Verantwoording

Hoofdlijnen van het beleidsplan voor de periode 2021-2025

Om de doelstelling van de stichting te kunnen realiseren zal de stichting moeten beschikken over voldoende kapitaal en zonodig de middelen moeten genereren om hierin te voorzien.
In dit kader zal de stichting activiteiten organiseren om middelen te genereren om aan haar beleid uitvoering te kunnen geven. Gedacht wordt aan:

Het realiseren van de algemene doelstelling is enkel mogelijk als er zich persoonlijke situaties voordoen waarbij hulpverlening van de stichting nodig is omdat er voor individuen die in moeilijke omstandigheden verkeren geen gebruikelijke alternatieven meer open staan zoals ondersteuning van de gemeente of sociale instanties. De geboden hulpverlening kan bestaan uit de inzet van vrijwilligers, financiele ondersteuning, het verstrekken van renteloze leningen, of een combinatie ervan, alsmede het verstrekken van advies of het zonodig doen verwijzen van mensen naar advies en ondersteuning verlenende instanties.

Om deze mensen te kunnen helpen zal de stichting open staan voor suggesties uit de lokale en regionale bevolking die ons kunnen vinden via onze website en onze sociale infrastructuur. Omdat het bestuur er bewust voor kiest kleinschalig te opereren en om bij de hulpverlening individueel maatwerk te bieden geven we er de voorkeur aan om niet landelijk te opereren. Daarbij is het voor de stichting belangrijk dat elk verzoek om bijstand wordt gesteund, of wordt ingebracht, door een naaste van de betrokkene en met redenen wordt omkleed.

Verantwoording

Het bestuur is zich bewust van haar verantwoordelijkheid om goed met de verworven middelen om te gaan:

Het vermogen van de stichting wordt beheerd door de penningmeester van de Stichting die verantwoording verschuldigd is aan het bestuur. De administratie is uitbesteed aan administratiekantoor Huting Belastingadvies, Landjuweel 16-3 te Veenendaal die ook het jaarverslag opstelt. Uitgangspunt bij het beheer van het vermogen is
a) uitgaven dienen het algemeen doel van de stichting te ondersteunen
b) return of investment boven return on investment, waardoor een defensief beleggingsbeleid wordt gehanteerd.

Beloningsbeleid bestuur

De bestuursleden ontvangen jaarlijks elk een onkostenvergoeding van € 50 per maand. Het bedrag dat ieder bestuurslid kan declareren wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld met inachtneming van de financiele positie van de stichting en de hoeveelheid werk dat het uitoefenen van de bestuursfuncties met zich mee brengt.

Besteding van het vermogen

Financieel verslag Stichting Sonate 2023

In het kalenderjaar 2023 is het vermogen van de stichting gedaald van € 72.802 naar € 66.342 ondanks het feit dat er € 2.975 aan giften zijn binnengekomen.

De afname van het vermogen heeft te maken met de kosten gemaakt voor het ondersteunen van mensen en organisaties die een goed doel dienen zoals geformuleerd in de doelstellingen van de stichting, en voor een deel voor het in stand houden van de stichting.

Zo is er voor een totaalbedrag van bijna € 12.000 besteed aan ‘projecten’ die bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstelling van Stichting Sonate. Dit is een vermeerdering ten opzichte van 2022 met ca. € 9.000.

Hieronder volgt een opsomming van de meest belangrijke activiteiten die zijn ondersteund:

Het aantal uitstaande leningen aan hulpbehoevende medemensen is met 1 gegroeid tot 9, maar het totaalbedrag aan uitstaande leningen is door terugbetalingen per saldo teruggelopen met ruim € 1.700 tot ruim € 9.000. Hiervan is € 2.000 bestemd voor het mogelijk maken van een tweetal opleidingen in de gezondheidszorg die anders niet hadden kunnen plaatsvinden.

Naar genoemde projecten is er ondersteuning geboden aan vrijwilligers ten bedrage van € 660, veelal voor mantelzorg.

De bestuurskosten zijn stabiel gebleven t.o.v. vorige jaren (ca. € 1.900), en ook de telefoonkosten (€ 300) zijn nauwelijks gestegen. Daarentegen zijn de kantoorkosten gedaald met ca. 50%.

Jaarverslagen

Jaarverslagen & publicatiebalansen

website  gesponsord door ID3